A SZINVONALAS CÉGEK 8 ALAPELVE

A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS
8 ALAPELVE
A következő 8 alapelvet szem előtt tartva, Ön is megteremtheti cégében a minőségirányítás alapjait és elősegítheti cége működését a minőség és a folyamatos fejlődés jegyében!
1. A munkatársak bevonása
A cég működésének lényegét minden szinten a munkatársak adják. Teljes bevonásuk teszi lehetővé képességeik maximális felhasználását a szervezet javára. Gondolni kell azonban a folytonosság biztosítására is, azaz szem előtt kell tartani, hogy egy szervezeti változás kapcsán vagy pozícióváltás esetén is bárki pótolható legyen úgy, hogy a „tudás” a cégnél maradjon. Ehhez azonban kézben kell tartani és egységesen kell kezelni a szabályzatokat, követni a változásokat és azokat bevezetni a gyakorlatba. Mindehhez továbbra is szükség van a kollégákkal való szoros együttműködésére.
A cég működésének lényegét minden szinten a munkatársak adják. Teljes bevonásuk teszi lehetővé képességeik maximális felhasználását a szervezet javára. Gondolni kell azonban a folytonosság biztosítására is, azaz szem előtt kell tartani, hogy egy szervezeti változás kapcsán vagy pozícióváltás esetén is bárki pótolható legyen úgy, hogy a „tudás” a cégnél maradjon. Ehhez azonban kézben kell tartani és egységesen kell kezelni a szabályzatokat, követni a változásokat és azokat bevezetni a gyakorlatba. Mindehhez továbbra is szükség van a kollégákkal való szoros együttműködésére.
2. A működés folyamatos fejlesztése
A minőség fenntartása érdekében a cég egyik állandó céljának kell lennie, az átfogó, teljes működésre vonatkozó folyamatos fejlesztésnek is. A változások bevezetésével, a hibákkal való szembesüléssel és azok kijavításával, az eltérések ismételt előfordulásának megakadályozásával is tehetünk a működés javításáért, fejlesztéséért.
A minőség fenntartása érdekében a cég egyik állandó céljának kell lennie, az átfogó, teljes működésre vonatkozó folyamatos fejlesztésnek is. A változások bevezetésével, a hibákkal való szembesüléssel és azok kijavításával, az eltérések ismételt előfordulásának megakadályozásával is tehetünk a működés javításáért, fejlesztéséért.
3. Folyamatszemléletű megközelítés
A kitűzött célokat hatékonyabban lehet elérni, ha a tevékenységeket és a hozzá kapcsolódó erőforrásokat folyamatként kezelik. Folyamatszemléletű megközelítéssel elérhető az is, hogy a felesleges területek és tevékenységek felszínre kerüljenek például, ha ugyanazt a tevékenységet többen végzik, vagy ha több felelős dokumentálja ugyanazt a tényt. Kideríthető, mely folyamatokat lehet egyszerűsíteni, ezáltal időt és pénzt megtakarítani. Így a hibák okai is gyorsabban és pontosabban meghatározhatók.
A kitűzött célokat hatékonyabban lehet elérni, ha a tevékenységeket és a hozzá kapcsolódó erőforrásokat folyamatként kezelik. Folyamatszemléletű megközelítéssel elérhető az is, hogy a felesleges területek és tevékenységek felszínre kerüljenek például, ha ugyanazt a tevékenységet többen végzik, vagy ha több felelős dokumentálja ugyanazt a tényt. Kideríthető, mely folyamatokat lehet egyszerűsíteni, ezáltal időt és pénzt megtakarítani. Így a hibák okai is gyorsabban és pontosabban meghatározhatók.
4. Kölcsönösen előnyös beszállítói kapcsolatok
A cég és beszállítóik kölcsönösen függnek egymástól, értékteremtő képességük a kölcsönösen előnyös kapcsolatok révén növekszik. Az üzleti sikert nemcsak a munkatársak, hanem az üzleti partnerek, a beszállítók és az alvállalkozók teljesítménye is befolyásolja. Ezért a kiszervezett munkafolyamatok kontroll alatt tartása legalább olyan fontos hatással van cége hatékonyságára, mint a munkatársak teljesítménye. Az üzleti kapcsolatok értékelésére folyamatosan szükség van. Ennek kényelmes és hatékony kialakításával megelőzhetők a problémák vagy a határidős csúszások is.
A cég és beszállítóik kölcsönösen függnek egymástól, értékteremtő képességük a kölcsönösen előnyös kapcsolatok révén növekszik. Az üzleti sikert nemcsak a munkatársak, hanem az üzleti partnerek, a beszállítók és az alvállalkozók teljesítménye is befolyásolja. Ezért a kiszervezett munkafolyamatok kontroll alatt tartása legalább olyan fontos hatással van cége hatékonyságára, mint a munkatársak teljesítménye. Az üzleti kapcsolatok értékelésére folyamatosan szükség van. Ennek kényelmes és hatékony kialakításával megelőzhetők a problémák vagy a határidős csúszások is.
5. Rendszerszemlélet az irányításban
Az egymással összefüggő folyamatok rendszerként való azonosítása, megértése és irányítása hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet eredményesen és hatékonyan valósítsa meg céljait. Ezzel a szemlélettel a vezetők, figyel¬müket teljes szervezetek vagy szervezeti egységek teljesítményének javítására tudják fordítani, az egyes személyek vagy kisebb csoportok fókusza helyett.
Az egymással összefüggő folyamatok rendszerként való azonosítása, megértése és irányítása hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet eredményesen és hatékonyan valósítsa meg céljait. Ezzel a szemlélettel a vezetők, figyel¬müket teljes szervezetek vagy szervezeti egységek teljesítményének javítására tudják fordítani, az egyes személyek vagy kisebb csoportok fókusza helyett.
6. Támogató vezetés
A vezetők hozzák létre a szervezet céljának és irányításának egységét, valamint azt a belső környezetet, amelyben a munkatársakat teljes mértékig be lehet vonni a szervezet céljainak elérésébe.
A vezetők hozzák létre a szervezet céljának és irányításának egységét, valamint azt a belső környezetet, amelyben a munkatársakat teljes mértékig be lehet vonni a szervezet céljainak elérésébe.
7. Tényeken alapuló döntés - az adatok nem hazudnak
Azzal, hogy cége meghatározott tevékenységeit egy jól megválasztott módszer szerint górcső alá veti, olyan belső információs rendszert működtethet, amely naprakész adatokat mutat a működésről anélkül, hogy bárkit meg kellene kérdeznie. Ez minőségirányítási szempontból elsősorban azokon a területeken fontos, ahol szolgáltatás vagy termék előállítás történik, ott ahol még a teljesítés előtt kiszűrhetők a hibák, és eltérések. Az adatok és egyéb információk objektív elemzése révén eredményesebb döntések születhetnek.
Azzal, hogy cége meghatározott tevékenységeit egy jól megválasztott módszer szerint górcső alá veti, olyan belső információs rendszert működtethet, amely naprakész adatokat mutat a működésről anélkül, hogy bárkit meg kellene kérdeznie. Ez minőségirányítási szempontból elsősorban azokon a területeken fontos, ahol szolgáltatás vagy termék előállítás történik, ott ahol még a teljesítés előtt kiszűrhetők a hibák, és eltérések. Az adatok és egyéb információk objektív elemzése révén eredményesebb döntések születhetnek.
8. Vevőközpontúság
Napjainkban felértékelődnek az ügyfélkapcsolatok, a piac „árérzékenysége” meghatározó tényező lett. Látni kell azt, hogy a vevő nem feltétlenül csak a pénztárcájának megfelelő ár miatt lesz elégedett, hanem attól is, amit az árért cserébe kap. Ahhoz, hogy cége meg tudjon felelni az elvárásoknak, meg kell ismerni a jelenlegi és jövőbeli vevői igényeket, teljesíteni kell a vevők követelményeit és törekedni kell a vevői elvárások túlteljesítésére. A fenti alapelvek alkalmazásának számos előnye bizonyított tény: megteremti a vevő bizalmát, hogy a szervezet képes folyamatosan a vevő által igényelt színvonalon szolgáltatni. Erősíti a tulajdonosi bizalmat, javítja a felsővezetőségi döntéshozatalt, többek között a hibák megelőzősére és nem a hibák bekövetkezése utáni intézkedésekre épülő rendszert is támogatja.
Napjainkban felértékelődnek az ügyfélkapcsolatok, a piac „árérzékenysége” meghatározó tényező lett. Látni kell azt, hogy a vevő nem feltétlenül csak a pénztárcájának megfelelő ár miatt lesz elégedett, hanem attól is, amit az árért cserébe kap. Ahhoz, hogy cége meg tudjon felelni az elvárásoknak, meg kell ismerni a jelenlegi és jövőbeli vevői igényeket, teljesíteni kell a vevők követelményeit és törekedni kell a vevői elvárások túlteljesítésére. A fenti alapelvek alkalmazásának számos előnye bizonyított tény: megteremti a vevő bizalmát, hogy a szervezet képes folyamatosan a vevő által igényelt színvonalon szolgáltatni. Erősíti a tulajdonosi bizalmat, javítja a felsővezetőségi döntéshozatalt, többek között a hibák megelőzősére és nem a hibák bekövetkezése utáni intézkedésekre épülő rendszert is támogatja.
A cikk megjelent a Piac&Profit oldalán is.
Írta: Kohl Zsuzsanna, ügyvezető
FrameWork Hungary Kft.