Publikációk

MARADJ ÉLETBEN

Ebben a krízishelyzetben a legtöbb iparág és vállalkozás küzd a dolgozókért és a fennmaradásáért. A jövőt és az eredményességet pedig döntéseink befolyásolják. Vészhelyzet esetén számos területen kell helytállnia minden olyan vállalkozásnak, ahol nem volt vészhelyzeti terv, vagy ahol van stratégia, de további kihívásokkal szembesülnek. Alábbiakban található néhány terület, amelyekre biztosan figyelni kell.

Cashflow kihívások kezelése

A likviditási nehézségekre megoldást jelenthet az anyagvállalat támogatása, banki hitel igénylése, a kiadások csökkentése és a bevétel biztosítása, például az ügyfelek megtartása kedvezmények felajánlásával vagy új ügyfélszerzés profilbővítéssel vagy profilváltással.

A termékelőállítás biztosítása

Az, hogy milyen mértékben tudjuk a gyártás működés-folytonosságát biztosítani, meghatározza a vállalkozás sorsát. Többféle termék gyártása esetén mérlegelni lehet akár termékválaszték szűkítését is, amennyiben az pozitívan befolyásolja a gyártási kapacitás kihasználását. Amennyiben a gyártás egy adott országban nem megoldható, azt kell felmérni, hogy lehet-e és ha igen, milyen gyorsan lehet átcsoportosítani a gyártást más területre, más országba vagy esetleg kiszervezni alvállalkozásba. Rendelkezésre áll-e minden szükséges termék gyártási dokumentációja, specifikációja a megfelelő nyelven, ahhoz, hogy a kiszervezés minél gyorsabban és az elvárt minőségben is biztosítható legyen. Előnyben lehetnek azok a vállalatok, ahol használható, könnyen érthető folyamatleírásokat és ellenőrzési pontokat alakítottak ki. Dönthet úgy is egy vállalat ebben a pandémiás helyzetben, hogy továbbra is a megszokott módon biztosítja a termékek előállítását úgy, hogy például 4 óránként fertőtlenít, az ajtókat nyitva tartja a kontaktusok minimalizálása érdekében, előírhat önizolációt, vagy az 1- 2 méter távolság tartását (és még sok minden mást), ha azt a munkakörülmények és az infrastruktúra lehetővé teszi.

Profilváltás

A profilváltás lehetősége attól is függ, hogy át tudjuk-e csoportosítani, vagy át tudjuk-e struktúrálni az erőforrásainkat, hogy a jelenlegi piaci szükségletekhez igazodni tudjunk? Egy közös gondolkodást megér a legjobb szakembereinkkel és a marketing tanácsadókkal együtt.

Beszállítók, alvállalkozók

Amennyiben az elsődleges beszállító nem képes tejesíteni, másodlagos beszállítói csatornák felkutatása szükséges, ha lehetetlennek tűnik, akkor is meg kell próbálni. Járványmentes területeken működő cégek, innovatív vállalkozások és technológiák is segíthetnek, például startup-ok, 3D-s nyomtatás stb. Azoknál a vállalkozásoknál, ahol a beszállítói értékeléseket folyamatosan elkészítették, és kutatták a lehetőségeket, most egy lépéssel előrébb lehetnek. Az irodai munkavégzés otthonokba való áthelyezése esetén a vezetőség gondolja át azt is, hogy melyek azok a szolgáltatások, amelyekre a krízis fennállása idején szükség van (pl: irodai takarítás, őrzés-védés stb.) és e szerint hozzon döntést az átmeneti racionalizálás érdekében. Beszállítói szerződések szüneteltetése esetén a megállapodásban lévő feltételeket kell szem előtt tartani és mérlegelni a veszteségeket, átmeneti megállapodásokat kötni a válság idejére, de elsődlegesen ne a szerződések felmondásával, megszüntetésével kezdje.

Raktárkészlet kezelése

A raktárkészlet alternatív hasznosítására abban az esetben lehet szükség, ha például a lejárat közeli termékeket nem tudjuk felhasználni, így CSR keretein belül lehet hasznosítani azokat, de más keresleti területen való értékesítés is megoldást jelenthet.

Munkavállalók foglalkoztatása, iroda fenntartása

A foglalkoztatással kapcsolatban az otthoni munkavégzés esetén szükség lehet a munkaszerződések módosítására. Legyen körültekintő, ismerje az egyoldalú szerződésmódosítás vagy a munkaszerződéstől eltérő helyen való foglalkoztatás szabályait. A munkáltató -eltérő megállapodás hiányában- meghatározhatja a munkavégzés ellenőrzésének a módját is. Ez fontos, hiszen az otthon végzett munka esetén eltérő lehet a produktivitás. A gazdaság ismételt fellendülésére tekintettel mérlegeljen a munkavállalók megtartása, a munkaviszony megszüntetése vagy a fizetés nélküli szabadság elrendelése között. Bizonyos vállalkozásoknál elkerülhetetlen a csoportos létszámleépítés, ez esetben az aktuális hazai és/vagy nemzetközi jogszabályi előírások szerint kell eljárni. A munkavédelemmel kapcsolatosan legyen körültekintő, például a home office-ban történő munkavégzésre irányuló munkavédelmi rendelkezeseket hogyan tudja alkalmazni a gyakorlatban? Kérje szakjogásza véleményét, hogyan kell biztosítani a munkavédelmi szabályokat távmunka esetén?

Amennyiben a vállalat irodája fizikailag elérhetetlen, meg kell határozni a postai levelek átvételének feltételeit: milyen rendszerességgel nézzük a postát, de járvány esetén dönthetünk úgy is, hogy a postai leveleket karanténba helyezzük felbontásig. Kérhetjük, hogy a postai kézbesítés helyett kizárólag elektronikus úton küldjenek információt az érdekeltek, ez esetben érdemes lekorlátozni a küldés-fogadási levélméreteket, megelőzve a levelezőrendszer túlterhelését vagy leállását.

 

Írta: Zentai Zsuzsanna,

FrameWork Hungary Kft. 

     

Iroda:
H-1139 Budapest, Fáy u. 5. 
 
Telefon/mobil: +36203113838  
Fax: +36(1)700-2421  
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.  
időpont foglalás  calendar   

Copyright © 2011 - 2020 framework.hu. Minden jog fenntartva.
Weboldal üzemeltetője a FrameWork Hungary Kft.
adószám: 23280832-2-41

Adatvédelmi és Cookie tájékoztató

logo