A számos – már-már túlságosan is sok – vezetési modellből hármat mutatunk be, hogy a választást könnyebbé tegyük. Egyenként segítünk megérteni a különböző modelleket és azok alkalmazását. A sorozat végére képes leszel választani, vagy éppen kedvedre kombinálni a különböző modelleket. Csak rajtad, személyes vezetési stílusodon múlik, mely modellt választod végül, vagy mely elemeit ötvözöd a bemutatott modelleknek.
STAR Vezetési modell – Szuperhősöknek és az edzőjüknek
A STAR vezetési modellt azoknak a vezetőknek ajánljuk különösen, akik nem csak a belső tényezőkkel, hanem a külső, a cégek által gyakran alig befolyásolható faktorokkal is szeretnének foglalkozni. Ha azt érzed, hogy munkátokat nagyban befolyásolja a kívülről rátok nehezedő jogi környezet, partner és ügyféligények, vagy bármilyen egyéb külső tényező, ez a te vezetési modelled. A STAR modell nem hiteget azzal, hogy „Ha keményen dolgozol, bármilyen célt elérhetsz!”. A STAR modell tudja, hogy néha elengedhetetlenül alkalmazkodni kell. Fontos, hogy mi veszi körbe a cégedet és milyen külső igényeknek kell megfelelnetek. Sok esetben ugyanis elkerülhetetlenül nektek kell változnotok ahhoz, hogy sikerrel alkalmazkodjatok a piac adta feltételekhez. Hogyan érhető el mindez?
Erősségek (Strengths)
A START vezetői modell a csapatod erősségeire épít. Ha elősegíted, hogy mindenki a legjobb képességeit kamatoztathassa, abban a szerencsében lehet részed, hogy egy csapat szuperhőst irányíts. Mindegy, hogy ki miben jó, neked csak meg kell találnod mindenki erősségét és beépíteni a stratégiába annak felhasználását. Ha szereted a Marvel filmeket, fogalmazhatunk úgy is, hogy te lehetsz X Professzor.
Csapatmunka (Teamwork)
Mivel az egész STAR vezetői modell a dolgozók erősségeinek maximális felhasználására épül, elengedhetetlenül fókuszba kerül ezzel a csapatmunka. Ki kell találnod, hogyan tudod a lehető leghatékonyabban mixelni a különböző képességeket, készségeket, tapasztalatokat és tudást. Azok az erősségek, amik a csapatba dobva gyengeséggé válnak, nem fognak annyit érni, mint azok, melyek az egészbe is erőltetés nélkül beilleszthetőek. Olyan ez, mint egy puzzle. Sokféle darabra szükség van, de a lényeg, hogy a végén összeálljon valamivé az egész. Egyedi karrier utak egyengetése helyett, vezetőként a csapat hosszú távú, közös érdekeit kell szem előtt tartanod.
Összehangolás (Alignment)
Nem elég, hogy mindenki együttműködésben dolgozik, az is fontos, hogy a megfelelő célokért folyjék a munka. Neked kell segítened, hogy ne csak az együtt dolgozás, de a közös célok szem előtt tartása is megvalósuljon. Ennek érdekében egyértelmű útmutatással kell élned, látható és követhető lépésekkel. Légy elérhető és állj készen mindig arra, hogy újabb tanácsokkal segítsd kollégáidat azt illetően, hogyan maradhatnak a kiszemelt útvonalon.
Eredmények (Results)
Nincs jól működő menedzsment az eredmények megfelelő kommunikálása nélkül. Mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy csapatod éppoly tisztán lássa, ha éppen nem a megfelelő irányba halad, mint amikor sikereket ér el. Ha a célokat megfelelőképpen tűzöd ki, az eredmények elemzése sosem lesz félrevezető. Légy mindig kész arra is, hogy a hozott számok alapján stratégiát válts, hisz ezek az objektív mutatók nem csak csapatod sikerességét mutatják, de a te tervezésedet is minősítik. Ha a tervezés során rosszul kalkuláltál, vagy a feltételek változtak közben, jobb időben belátni és változtatni, mintsem egy teljes csapatot vezetni egy régi, poros útra.
Egyéb tényezők (Other Factors)
Bármennyire is nehéz szembenézni ezzel, céged céljai és azok megvalósítási módjai valamilyen mértékig mindig befolyásolva lesznek rajtatok kívül álló tényezők által. Ez nem kell, hogy megijessze azt, aki felkészülten fogadja a külső hatásokat. Rajtad áll, hogyan kezeled az esetleges kényszerítő tényezőket és melyek azok a pontok, melyekben alkalmazkodsz.
Írta: Eriksson Zsófia,
FrameWork Hungary Kft.