Publikációk

A minőségirányítási tanácsadók 6 fő tévedése

Tanácsadó választásakor az ügyfél nem tudja előre megítélni, legalábbis nem tud száz százalékosan megbizonyosodni arról, hogy milyen szakemberrel van dolga. A minőségirányítási szabvány egyik fő követelménye a beszállítók értékelése: könnyen előfordulhat azonban, hogy az ügyfél ugyanolyan hibásan választja ki a tanácsadóit, mint azt beszállítóival tette, mielőtt kialakította irányítási rendszerét.
Célszerű a tanácsadó kiválasztásakor olyan szempontrendszert felállítani, amely alapján meg tudjuk állapítani annak hozzáértését, szakmai felkészültségét.
Összeszedtük az ISO tanácsadók főbb hibáit, amiket munkájuk során elkövethetnek.
 
Írta: Weszelovits Dániel
FrameWork Hungary Kft.
 RRJ1074

Csak egy megoldást ismer
El kell telnie bizonyos időnek ahhoz, hogy egy tanácsadó kellő tapasztalatot szerezzen. Akkor dolgozik jól, ha nem csak egy sémát ismer, hanem képes arra, hogy egy vállalat lehetőségeihez, céljaihoz mérten több, különböző – nem feltétlenül ISO szabványok által kínált- megoldási lehetőséget, alternatívát javasoljon. Egy jó tanácsadó megmutatja a minőségirányítás fekete-fehér oldalát is, megfelelő munkatapasztalattal, referenciával rendelkezik.

Nem tud elvonatkoztatni saját szakterületétől
Az ISO tanácsadó projektmenedzserként működik a szabályozni kívánt cég életében, nem kell értenie a konkrét szakmai területhez, ahol a vállalat tevékenykedik, ez nem is elvárás. A szabványok általánosak, a tanácsadónak pedig a folyamatok logikáját, ésszerűségét kell átlátnia, feladata, hogy segítsen értelmezni a szabvány irányelveit az adott cégre specifikusan. Egy tanácsadó korábbi szakmája, szakmai beállítottsága persze rányomja a bélyegét a munkájára, például egy műszaki szakember műszaki szemléletet vihet bele a kialakításba.

Csak a tanúsítvány lebeg a szeme előtt
Akik a működésükön szeretnének javítani, azoknak nem kötelező tanúsítványt szerezniük, ezt a szabvány sem írja elő sehol. Az általános tapasztalat szerint a minőséghatékonyság felé törekvés erősebb azoknál, akiknek a fő célja nem a tanúsítvány megszerzése, hanem egy jól működő rendszer kialakítása.

Nem tud független maradni
Az előző megállapításhoz szorosan kapcsolódik ez a tipikus jelenség. Nem teheti le a voksát a tanácsadó ismerős auditor vagy tanúsító cég mellett, nem vihet magával valakit csak azért, mert az illető mindig kedves és rugalmas. Miután egy független revizor lép a képbe, megtörik rend, és borul a rendszer. Egy engedékeny, „ismerős”, ügyfélközpontú auditor nem a kliens érdekeit szolgálja, és idővel a tanácsadó képességeit és megítélését is gyengíti.

Adatlavinát zúdít az ügyfélre
Kevés az olyan tanácsadó, akik megfelelően ki is lettek képezve a tanácsadásra. Emiatt pedig nem ismerik a tudás átadásának helyes gyakorlatát. Ilyenkor történik meg, hogy minden szükséges információt lavinaként zúdítanak az ügyfélre, vagy ami még ennél is rosszabb: követve az ISO szabvány számozását. Miután távozik, az ügyfél csak kapkodja a fejét egy számára átláthatatlan adathalmaz tetején. A tanácsadás gyakorlatához is szükség van stratégiára és mérföldkövekre. Ehhez igazodva minden tudást rendszerezve kell átadni, elmagyarázni, hogy melyik előírás miért szükséges. Az átadás lassabb, de a rendszerkialakítás gyorsabb lesz - a sikeres megértés miatt.

Nem tudja megfelelően bevonni a vezetőséget
Nagyon fontos szempont, sőt az egyik legfontosabb, a vezetők elkötelezettsége. E nélkül nem lehet eredményeket produkálni. Azonban sikertelenség esetén nem okolhatja pusztán az elkötelezettség hiányát a tanácsadó. Bár néha nehéz bevonni őket, ha a vezetők már a folyamat közben látják, hogy a közös munkának kézzelfogható eredményei lesznek, úgy, mint a produktivitás és profit növekedése, és a folyamatok rendszerezettsége, az sokkal több elkötelezettséget hoz, mint egy jól elmondott beszéd a nyitóértekezleten.

Egy jó tanácsadó tehát segít a szabványok helyes értelmezésében, és közreműködésével elkerülhetőek a hibák és tévedések, az irányítási rendszer kialakításának szerteágazó folyamata pedig gördülékenyé válik.


Kép forrása: http://iso.ascentworld.com

 

     
KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK
A KÖVETKEZŐ TÉMÁK IS ÉRDEKELHETIK
 
     
kep1
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS KÉT HÉT ALATT KÖTELEZŐ ENERGIASPÓROLÁS: KINEK LESZ KIFIZETŐDŐ? IDŐ KELL, HOGY MEGTALÁLJUK AZ IGAZIT
2015.04.27. Piac&Profit
2015. Profitline 2014. 05.01. Piac&Profit